اولین ساکنان اروپا کجا را برای زندگی انتخاب کردند؟

بر اساس تجزیه و تحلیل DNA، اولین انسان مدرن که به طور دائم در اروپا زندگی می کند، حدود 37000 سال پیش در کریمه ساکن شدند. در طول 7000 سال، فرزندان آنها فرهنگی را ایجاد کردند که شامل مجسمه‌ها، ابزار سنگی و جواهرات بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از Livescience، در حالی که مردم شناسان مدت هاست می دانستند که برخی از گروه های انسانی از حدود 60 هزار سال پیش شروع به ترک آفریقا کردند، اکثر آنها کوچ نشین بودند و مدت زیادی در منطقه خاصی اقامت نداشتند. و حدود 40000 سال پیش، یک ابرآتشفشان در جنوب ایتالیا بیشتر انسان ها و نئاندرتال ها را در اروپا از بین برد. این اتفاقات انسان شناسان را به این فکر واداشته است که چه زمانی اجداد اروپاییان امروزی تصمیم گرفتند بیایند و در اروپا ساکن شوند.

اکنون، یک تیم بین‌المللی از محققان بر این باورند که اولین ساکنان دائمی اروپا را در میان مجموعه‌ای از اسکلت‌های سایت بوران کایا در شبه جزیره کریمه پیدا کرده‌اند. غار بوران کایا که در ابتدا در سال 1990 کشف شد حاوی ذخایر غنی از فعالیت های انسانی از دوران پارینه سنگی میانه تا قرون وسطی است که حداقل 50000 سال قدمت دارد.

اما باستان شناسان بیش از همه به لایه های 38000 تا 34000 ساله علاقه مند هستند زیرا این لایه ها حاوی اشیایی مانند ابزار سنگی و استخوان های تراشیده شده هستند که شبیه آثار باستانی از فرهنگ Gravettian هستند. این فرهنگ در حدود 33000 سال پیش در سراسر اروپا گسترش یافت و نشان می دهد که بوران کایا ممکن است اولین شواهد سکونتگاه های دائمی در اروپا باشد و ممکن است فرهنگ “گراورتی” را به وجود آورده باشد.

برای آزمایش این ایده که مردم بوران کایا اجداد سازندگان ابزار “گراوتیان” هستند، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دیرینه شناسان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) ژنوم دو مرد را توالی یابی کردند. اسکلت های یافت شده در بوران گایا به 35800 تا 37500 سال قبل باز می گردد.

اولین ساکنان اروپا کجا را برای زندگی انتخاب کردند؟/ تصاویر خبری را کامل کنید

پس از اینکه محققان ژنوم این دو مرد را توالی یابی کردند و آنها را با سایر افرادی که در این دوره در اروپا زندگی می کردند مقایسه کردند، به این نتیجه رسیدند که این مردان بیشتر به ژنوم های اروپایی اخیر شباهت دارند تا افراد مسن تر. به گفته محققان، این یافته مردم بوران کایا را در میانه موج جمعیتی قرار می دهد که پس از فوران ابر آتشفشان در میدان های فلگری در جنوب ایتالیا وارد اروپا شده است.

قابل ذکر است که مردم بوران کایا با ابزار سنگی به سبک «گراوتی» پیدا شده اند که معمولاً 7000 سال بعد و در حدود 3000 کیلومتر دورتر از این محوطه باستانی دیده می شود. محققان این فرضیه را مطرح کردند که حدود 38000 تا 35000 سال پیش، زمانی که آب و هوا گرم شد، مردم از کریمه و دیگر پناهندگان جنوبی پراکنده شدند و در اروپای شرقی و مرکزی ساکن شدند و فرهنگ خود را با خود بردند.

اولین ساکنان اروپا کجا را برای زندگی انتخاب کردند؟/ تصاویر خبری را کامل کنید

تکه ای از جمجمه شخصی که 37 هزار سال پیش در منطقه بوران کایا کریمه زندگی می کرد.

یکی از محققان گفت: «مطالعه ما قطعه مهمی را به پازل آناتومی مردم اروپا توسط انسان‌های مدرن اضافه می‌کند. “نتایج ژنتیکی از فرضیه باستان شناسان اوکراینی حمایت می کند که مردم بوران کایا اجداد اروپاییان غربی هستند که فرهنگ “گراوتی” را ایجاد کرده اند.

به گفته پروفسور مردم شناسی در دانشگاه ایالتی کلرادو که در این مطالعه شرکت نداشت، پیوند دو ژنوم با یک فرهنگ گسترده و طولانی مدت چندان ساده نیست. ژنوم های جزئی بوران کایا را از بسیاری جهات که ما قبلاً می دانیم تأیید می کنند، زیرا به نظر می رسد اجداد بوران کایا از اروپا آمده اند و فرزندان آنها در اروپا باقی مانده اند.

حتی اگر مطالعات آینده ارتباط “گراوتی” را با این مردم باستانی ثابت نکند، نتایج ژنومی این تیم به یک یافته جالب اشاره می کند، یعنی فوران فلگر باعث انقراض کامل مردان خردمند و نئاندرتال ها در جنوب اروپا نشده است.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

پاربرگ سایت

تماس با ما