هشدارهای چینی در آیفون‌ها به تنش عمیق نگرانی امنیتی وارد می‌شود

چین برای یک دهه از استفاده مقامات دولتی از دستگاه های الکترونیکی ساخت خارج جلوگیری کرده است. او به آژانس‌ها و شرکت‌های دولتی دستور داد تا سرورهای رایانه‌ای و سایر تجهیزات آمریکایی را با سرورهای داخلی جایگزین کنند. و مقامات اغلب به آمریکایی ها تلفن های ساخته شده توسط غول چینی تلفن همراه هوآوی را نشان می دهند.

اکنون برخی از کارمندان سازمان های دولتی گفته اند که دستور عدم استفاده از آیفون های اپل در محل کار را دریافت کرده اند. کاربران اینترنت در چین همچنین حساب‌ها و اسکرین‌شات‌هایی را منتشر می‌کنند که حاوی اعلان‌هایی است که از کارمندان دولت و شرکت‌های دولتی می‌خواهند از تلفن‌های همراه و رایانه‌های با مارک داخلی برای کار استفاده کنند.

مقامات چینی به طور علنی محدودیت های گسترده تری را برای آیفون ها اعلام نکرده اند. این پیشنهاد که اپل ممکن است جایگاه خود را در بازار ارزشمند چین از دست بدهد، سهام این شرکت را کاهش داده است و محبوب‌ترین محصول اپل در دام تنش‌های چین و آمریکا بر سر فناوری قرار گرفته است.

اولین بار در وال استریت ژورنال گزارش شد، سانسورچیان چین که معمولاً جریان اطلاعات را در اینترنت کنترل می کنند، به نظر می رسد که برای متوقف کردن ادعاهای محدودیت انجام نداده اند یا هیچ کاری انجام نداده اند.

هو شیجین، سردبیر بازنشسته یک مجله تبلوید تحت مدیریت حزب کمونیست و اکنون یک مفسر ناسیونالیست با 25 میلیون دنبال کننده، در وبلاگ خود درباره آنها نوشت. آقای هو در شبکه اجتماعی محبوب چینی Weibo نوشت: “اگر این روند ادامه یابد، ایالات متحده بزرگترین بازنده خواهد بود.” آقای هو در پاسخ کتبی به پرسش‌ها گفت که چین در نتیجه سیاست‌های آمریکا مجبور شده است در مسائل امنیتی “هشیارتر” عمل کند.

پرزیدنت بایدن روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ویتنام گفت که طرح چین برای محدود کردن استفاده دولت از “تلفن های همراه غربی” “شروع به تغییر برخی از قواعد بازی برای چین در تجارت و سایر موضوعات کرده است.”

برخی از کارگران محلی و استانی که اکثریت کارکنان دولتی در چین را تشکیل می دهند، هرگونه ممنوعیت را رد کرده اند. آنها در تلاش‌های قبلی برای جلوگیری از استفاده از دستگاه‌های اپل، به ویژه پس از افشای اطلاعاتی که ادوارد جی. اسنودن، پیمانکار دولت ایالات متحده در سال 2013 اطلاعاتی را که نظارت آمریکا در سراسر جهان را افشا می‌کرد، مورد هدف قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده و چین در نبرد ژئوپلیتیکی بر سر لوازم الکترونیکی مصرفی چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند.

محصولات اپل در چین بیشتر از برندهای چینی مانند هواوی و شیائومی در ایالات متحده قابل مشاهده هستند. اما با انتقال اپل و بسیاری دیگر از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی به چین، یکی از بزرگترین کسری های تجاری آمریکا با چین مربوط به گوشی های هوشمند است.

این هشدارها درست پس از رونمایی هواوی از گوشی هوشمندی با دوربین های باکیفیت که به نظر می رسد رقیب آیفون است، منتشر می شود. یک گوشی هواوی به نام میت 60 پرو، هدف تحقیقات ایالات متحده در مورد استفاده از تراشه های رایانه ای ساخته شده با فناوری آمریکایی است که برای فروش به چین تحریم شده است یا خیر. هواوی این گوشی را به عنوان یک تلاش محلی عرضه کرد.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده ماه گذشته از پکن و شانگهای بازدید کرد و به مقامات چینی گفت که ایالات متحده کنترل های اخیر بر برخی صادرات فناوری پیشرفته به چین را لغو نخواهد کرد.

دانکن کلارک، کارشناس بخش مخابرات چین و اکنون رئیس BDA چین، یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری، گفت که او معتقد است این محدودیت ها “تلاشی برای افزایش ریسک و یادآوری آنچه که باید از دست بدهد” از اصطکاک ژئوپلیتیکی جاری است.

ژان پیر کابستان، پروفسور بازنشسته دانشگاه باپتیست هنگ کنگ نیز ارزیابی مشابهی داشت. او درباره تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از نصب تجهیزات هوآوی در بخش‌های مخابراتی خود توسط دولت‌های خارجی و همچنین اقدامات برخی از ایالت‌های آمریکا برای محدود کردن استفاده از TikTok، یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی، گفت: «فکر می‌کنم این یک واکنش عجولانه است». برنامه توسط کارمندان دولت

ایالات متحده آژانس های فدرال را از خرید تجهیزات مخابراتی از هواوی و دیگر سازندگان چینی منع می کند.

آقای کابستان گفت که به نظر می رسد هشدارها در چین یک اقدام امنیتی با هدف کارمندان دولت باشد و نه تلاشی گسترده برای توقف فروش دستگاه های اپل در چین.

با این حال، تعداد کمی از شرکت های آمریکایی بیشتر از اپل از تنش های فزاینده بین ابرقدرت های جهان ضرر دارند. چین بزرگترین بازار گوشی های هوشمند جهان است و حدود یک پنجم درآمد اپل را به خود اختصاص داده است. اپل اعلام نمی کند که چه تعداد آیفون در چین می فروشد.

به طور گسترده تر، اپل با پیشگامی در مدل کسب و کار مبتنی بر تخصص تولید چین، به با ارزش ترین شرکت فناوری چین تبدیل شده است. نیروی کار عظیم این کشور اکثریت قریب به اتفاق آیفون های فروخته شده در جهان را با قیمت های پایین مونتاژ می کند.

روز سه‌شنبه در کالیفرنیا، اپل از جدیدترین آیفون خود در مراسم سالانه در دره سیلیکون رونمایی خواهد کرد و این شرکت پس از آن فروشگاه‌های خود را در سراسر جهان با مدل جدید عرضه خواهد کرد. افزایش مخالفت رسمی چین با آیفون ها این پتانسیل را دارد که فروش امسال را کاهش دهد.

اپل که به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداده است، در مورد آخرین گزارش ها اظهار نظری نکرده است.

آیفون از دیرباز یک نماد وضعیت در میان کارآفرینان چینی بوده و در بین مصرف کنندگان به ویژه در شهرها محبوبیت داشته است. در مقابل، کارمندان دولت سعی کردند گوشی های هواوی خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

تحت فشار دولت چین، اپل یک مرکز داده وسیع در چین ساخته است، اگرچه می‌گوید همچنان از حریم خصوصی مشتریان خود در سراسر جهان محافظت می‌کند.

برخی از افراد شاغل در دولت مرکزی چین گفتند که به کارمندان توصیه شده است که از آیفون استفاده نکنند. برخی دیگر تقاضای مبهم از مقامات را برای توقف استفاده از تلفن های مارک خارجی و استفاده از تلفن های چینی توصیف کردند.

در پیامی که در WeChat، سرویس رسانه‌های اجتماعی فراگیر چین منتشر شد، به تصمیم رئیس بخش برای ممنوعیت کارمندان از استفاده از تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های دیجیتال با مارک خارجی از 7 سپتامبر اشاره شد. استفاده از این محصولات مارک خارجی برای کار در منزل ممنوع است. در پیام دیگری در وی چت آمده است که کارمندان باید تا اول اکتبر استفاده از آیفون را متوقف کنند.

برای سال‌ها، اینترنت بحث می‌کرد که آیا مقامات چینی باید آیفون را ممنوع کنند یا خیر، و گاهی اوقات این ممنوعیت‌ها لغو می‌شوند. یک روزنامه شانگهای در سال 2014 گزارش داد که مقامات این شهر به دلیل نگرانی های امنیتی تحت فشار هستند تا آیفون را کنار بگذارند.

یک محقق در یک موسسه تحقیقاتی دولتی در پکن که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، گفت که تمایل به جلوگیری از استفاده از آیفون ناشی از آنچه مقامات چینی و روزنامه های حزبی آن را به عنوان استراتژی «جایگزینی محصول داخلی» توصیف می کنند، نشات می گیرد. در فناوری های کلیدی که از سال گذشته به سرعت رشد کرده اند. شی جین پینگ، رهبر چین در یک سخنرانی فوریه برای مقامات ارشد که در ماه ژوئیه منتشر شد، خواستار افزایش تلاش‌ها برای خودکفایی چین در تحقیقات علمی و فناوری‌های پیشرفته شد.

آقای شی گفت: «ما باید به تولید ملی ابزارها و تجهیزات علمی و فناوری، سیستم‌های عامل و نرم‌افزار اصلی حمله کنیم.

در هفته‌های اخیر، وزیر امنیت دولتی چین مواردی را فاش کرده است که می‌گوید مقامات چینی و دیگران در نقش‌های حساس توسط ماموران اطلاعاتی ایالات متحده استخدام شده‌اند. در اوایل سال جاری، مقامات حریم خصوصی دولت چین به مقامات درباره استفاده بی‌دقت از تلفن‌ها هشدار دادند که می‌تواند منجر به هک یا افشای اطلاعات حساس شود.

امی چانگ چین، کلر فو و لی یوان به گزارش کمک کرد.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

پاربرگ سایت

تماس با ما