زلزله در تیم ملی والیبال؛ عطایی رفته، عصبانی ها برمی گردند

تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت های 2023، مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک عملکرد خوبی نداشت تا راه ایران به المپیک پاریس بسیار سخت باشد. در همین راستا انتقادات نسبت به عملکرد کادر فنی تیم ملی دوباره افزایش یافت و به این ترتیب بهروز عطایی از سرمربیگری این تیم کنار رفت. فدراسیون والیبال اکنون در حال بررسی گزینه های مختلف برای هدایت تیم ملی است. به گفته محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، وضعیت سرمربی و برنامه های این تیم تا یک ماه آینده مشخص می شود.

داور درباره وضعیت تیم ملی، اسامی مربیان مختلف از جمله گزینه های فدراسیون، روند جذب مربی و احتمال بازگشت ستارگانی چون سعید معروف و امیر غفور به تیم ملی به ایسنا گفت. جزئیات زیر.

بهروز عطایی تنها مقصر نیست

بهروز عطایی رئیس فدراسیون والیبال درباره انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: پس از المپیک 2020 توکیو این استراتژی را اجرا کردیم تا مربیان ایرانی را به خدمت بگیریم و به آنها فرصت دهیم تا تیم ملی را به سطح قابل قبولی برسانیم. البته انتظارات برای صعود به المپیک هم وجود داشت. تورنمنت های مختلفی را پشت سر گذاشتیم، سال اول وضعیت بدی نداشتیم اما امسال خوب نبودیم. عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند و تنها مربی مقصر نیست.

وی در ادامه افزود: به این نتیجه رسیده ایم که در استراتژی قبلی باید نگرش خود را تغییر دهیم. الان خیلی از تیم های والیبال دنیا از مربیان ملی استفاده نمی کنند. برای مثال، با وجود اینکه لهستان مربیان زیادی دارد، صربستان مربی استخدام کرده است. حرف ما به این معنا نیست که مربیان ملی مهارت و دانش ندارند، بلکه باید عوامل مختلفی برای موفقیت وجود داشته باشد.

اسامی ذکر شده را رد نمی کنم

قاضی در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: گزینه های مختلفی از سوی افراد مختلف در ایران و خارج از کشور پیشنهاد می شود. وقتی سرمربی یک تیم معروف دنیا استعفا می دهد، البته مربیان و عواملی هم هستند که می خواهند با آن تیم کار کنند. ما در حال حاضر روی بهترین مربیان جهان کار می کنیم. چند نکته کلیدی پیشنهاد شده است، نمی‌خواهم نام‌ها را فاش کنم، اما روی 7 یا 8 مربی کار می‌کنیم و می‌بینیم می‌توانیم همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه باید به فکر برنامه 4-5 ساله باشیم ادامه داد: اولویت در حال حاضر لیگ ملت های سال آینده است که 12 بازی داریم و تنها شانس ما حضور در المپیک است. کار آسانی نیست، اما چشم انداز و استراتژی فدراسیون وجود دارد و باید در یک پروسه 4-5 ساله کار را دنبال کنیم. البته هر از چند گاهی بازخورد دریافت می کنیم. ما یک پرونده با اطلاعات 20، 30 مربی داریم. برخی قرارداد دارند و نمی توانند حضور یابند و برخی دیگر در دسترس بودن خود را اعلام کرده اند که باید بررسی شود. از طرفی تعدادی مربی با قرارداد باشگاهی هستند که ممکن است در تیم ملی باشند یا نباشند.

قاضی جذب مربی تمام وقت فدراسیون را در اولویت دانست و گفت: اگر باید فردی را انتخاب کنیم که در تیم باشگاهی هم فعال باشد، باید دید با مربی به چه نتایج و نتایجی می رسیم. البته مربیان بومی نباید در ایران مربی باشگاهی باشند چون تجربه خوبی نداشتیم.

سرمربی تیم ملی و تقویم تا یک ماه آینده مشخص می شود

قاضی در پاسخ به این سوال که وضعیت کادر فنی تیم ملی چه زمانی مشخص می شود، گفت: در انتخاب مربی روندی وجود دارد که در حال انجام آن هستیم. اکنون در حال مذاکره با مربیان مختلف هستیم و به آنها پیام مستقیم می دهیم. یکی از سیاست های ما این است که برای استخدام مربی با واسطه ها و دلال ها بحث نکنیم و مستقیما به مربی پیام می دهیم. فکر می کنم حداکثر تا یک ماه آینده سرمربی و برنامه های آینده تیم ملی بزرگسالان را مشخص کنیم.

آیا سعید معروف برمی گردد؟

قاضی درباره احتمال بازگشت سعید معروف و امیر غفور به تیم ملی گفت: از دو سال پیش راهبردی ایجاد شد که تغییر نسل برای فرصت بیشتر به جوانان و حضور در تورنمنت های مختلف ایجاد شود اما این ماجرا نیاز به بازنگری و نگاه واقع بینانه تری دارد. تیم های بزرگ دنیا بر اساس نیاز خود از بازیکنان استفاده می کنند. مثلا آلمان گروزر 39 ساله را به تیم ملی بازگرداند تا نتیجه بگیرد.

وی افزود: ما سال هاست با بازیکنان خوبمان مثل معروف، غفور، موسوی، عبادی پور کار می کنیم و روحیه آنها را می شناسم. آنها نسبت به کشور و نام ایران تعصب دارند و خود را سرباز ملت می دانند. یک زمانی فدراسیون و سرمربی تصمیم گرفتند نسل را عوض کنند، فرصت بیشتری به جوانان بدهند، اما همان موقع می گفتیم که هیچکس از تیم ملی از مرز عبور نکرد و هیچکس نباید خداحافظی کند.

قاضی با بیان اینکه با شناخت سعید معروف روی نتایج تیم ملی بسیار حساس است، تاکید کرد: تمام فوتبالیست هایی که می توانند و شایسته کمک به تیم ملی باشند قطعا در آینده خواهند بود. انگار نه انگار که این بازیکن 37 سال دارد و دیگر به درد تیم نمی خورد. تجربه ثابت کرده است که ترکیب افراد با تجربه و جوان در تیم ملی لازم است.

بازیکنان کم فروشی نکردند

قاضی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند بازیکنان تیم ملی بدون انگیزه و فاقد روحیه جنگندگی کار می کنند، گفت: این را قبول ندارم. بچه ها صادقانه تلاش کردند و چند نفر از آنها مصدوم شدند و حتی چند نفر هم با وجود مشکلات گوارشی آخرین بازی ها را انجام دادند. آنها از بازی خود ناامید هستند و ناامید هستند. گاهی اوقات آنها عالی کار می کردند و نمرات مردم پسندی می گرفتند. ما باید شرایط را دوباره ایجاد کنیم تا آنها همیشه خوب بازی کنند.

ما یک نقطه ضعف داریم، اما ناراحت نشوید

وی در ادامه گفت: جامعه والیبال از نتایج تیم ملی در لیگ ملت های 2023، مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک ناراضی است. همه ما تعجب می کنیم که چرا این اتفاق افتاد. البته کاری به دیدگاه برخی که بدون اطلاعات صحیح صحبت می کنند ندارم، اما والیبال جزو رشته های گروه اول راه دور است.

قاضی سپس اضافه کرد: ما نقطه ضعف داریم اما نباید حرف های غیرحرفه ای و غیرمنطقی بزنیم. در رده جوانان قهرمان و در رده جوانان دوم هستیم. علاوه بر این، نوجوانان 16 ساله ما در آسیا پیشتاز هستند. ما باید همه آنها را نادیده بگیریم. مردم و فدراسیون از نتایج تیم بزرگسالان خیلی ناراحت هستند، چون برای این والیبال زحمت کشیدند. من بابت عواقب آن عذرخواهی می کنم، اما دلیلی برای صدمه زدن به همه وجود ندارد.

حتی اگر به المپیک هم نرویم، آخر دنیا نیست

رئیس فدراسیون والیبال در پاسخ به شانس ایران برای کسب سهمیه المپیک پاریس گفت: اینطور نیست که ناامید باشیم. ما در رده بندی اختلاف امتیاز زیادی نداریم و بستگی به عملکردمان در مسابقات مقدماتی لیگ ملت های 12 2024 دارد که با چه تیم هایی بازی کنیم، چه امتیازی بگیریم و چه امتیازی را از دست دهیم.

وی در ادامه افزود: اگر به المپیک نرویم، آخر دنیا نیست. 52 سال است که در المپیک شرکت نکرده ایم. البته حرف من به این معنا نیست که انگیزه لازم را برای رفتن به المپیک از دست داده ایم. ما 200 درصد کار می کنیم تا تیم را به المپیک برسانیم، اما می خواهیم تیمی داشته باشیم که مردم از بازی کردن در آن لذت ببرند. تیم ما باید پیشرفت کند، فرزندانمان غمگین و رنجیده نباشند و از شکست نترسند.

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

پاربرگ سایت

تماس با ما