سهام مادر گوگل به دلیل ترس از دست دادن سهم بازار جستجو به رقبای مبتنی بر هوش مصنوعی سقوط می کند



CNN

سهام آلفابت متعلق به گوگل در اوایل معاملات روز دوشنبه بیش از 3 درصد سقوط کرد، زیرا این نگرانی وجود داشت که موتور جستجوی اصلی آن ممکن است سهم بازار خود را به رقبای مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله بینگ مایکروسافت از دست بدهد.

ماه گذشته، کارمندان گوگل متوجه شدند که سامسونگ در نظر دارد Bing را به‌جای گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های خود قرار دهد و باعث ایجاد “هراس” در شرکت شود. (سی ان ان این مطالب را بررسی نکرده است.)

به گزارش تایمز، گفته می شود گوگل در حال توسعه یک موتور جستجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام “Project Magi” برای مقابله با رقابت رو به رشد است. این شرکت که طبق گزارش ها حدود 160 کارمند دارد، قصد دارد نحوه نمایش نتایج در گوگل را تغییر دهد. جستجو و چت هوش مصنوعی برای پاسخ به سوالات شامل این ابزار خواهد بود.طبق اطلاعات، انتظار می رود این پروژه در ماه آینده به عموم ارائه شود.

لارا لوین، سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای که برای CNN ارسال شد، گفت که این شرکت سال‌هاست که از هوش مصنوعی برای “بهبود کیفیت نتایج” و “ارائه راه‌های کاملاً جدید برای جستجو” استفاده می‌کند، از جمله ویژگی سال گذشته که به کاربران اجازه می‌دهد. جستجو با ترکیب تصاویر و کلمات.

لوین گفت: “ما این کار را به شیوه ای مسئولانه و مفید انجام دادیم که سطح بالایی را که برای ارائه اطلاعات با کیفیت تعیین کرده بودیم حفظ کرد.” هر پلتفرم طوفان فکری یا ایده محصولی منجر به پیشرفت نمی‌شود، اما همانطور که قبلاً گفته‌ایم، ما هیجان‌زده هستیم که ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به جستجو بیاوریم و به زودی جزئیات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت.»

سامسونگ بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

موتور جستجوی گوگل دو دهه است که بر بازار تسلط داشته است. اما موفقیت ویروسی ChatGPT که می‌تواند پاسخ‌های کتبی قانع‌کننده‌ای به درخواست‌های کاربران ایجاد کند، به نظر می‌رسد برای اولین بار پس از سال‌ها، گوگل را در حالت تدافعی قرار داده است.

در ماه مارس، گوگل دسترسی به Bard را آغاز کرد، یک ابزار چت ربات هوش مصنوعی جدید که مستقیماً با ChatGPT رقابت می‌کند و قول می‌دهد به کاربران کمک کند تا پیش‌نویس‌های انشا را ترسیم کنند و بنویسند، برنامه‌ریزی برای حمام کودک دوستانشان داشته باشند، و ایده‌های شام را بر اساس آنچه در یخچال است دریافت کنند.

در رویدادی در ماه فوریه، یکی از مدیران گوگل همچنین گفت که این شرکت “جادوی هوش مصنوعی مولد” را مستقیماً به محصول جستجوی اصلی خود می آورد و از هوش مصنوعی برای هموار کردن راه برای “مرز بعدی محصولات داده ما” استفاده می کند.

در همین حال، مایکروسافت در OpenAI، شرکت پشتیبان ChatGPT، سرمایه گذاری کرده و با آن همکاری کرده است تا فناوری مشابهی را در Bing و سایر ابزارهای بهره وری جاسازی کند. سایر شرکت‌های فناوری از جمله متا، بایدو و آی‌بی‌ام و همچنین تعدادی استارت‌آپ برای توسعه و پیاده‌سازی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی رقابت می‌کنند.

اما شرکت‌های فناوری در پذیرش این فناوری با خطراتی روبرو هستند که خطاها و پاسخ‌های «توهم‌آمیز» ایجاد می‌کند. این امر به ویژه در مورد موتورهای جستجو صادق است، محصولی که بسیاری از آن برای یافتن اطلاعات دقیق و قابل اعتماد استفاده می کنند.

گوگل پس از اینکه نسخه ی نمایشی بارد به سوالی در مورد تلسکوپ پاسخ نادرستی داد، فراخوانده شد. سهام شرکت مادر گوگل، آلفابت، در روز 7.7 درصد سقوط کرد و 100 میلیارد دلار از ارزش بازار آن پاک شد.

نسخه آزمایشی Bing AI مایکروسافت نیز به دلیل تعدادی از خطاها، از جمله شکست آشکار در تمایز بین انواع خلاء و حتی اطلاعات مربوط به برخی محصولات، فراخوانی شد.

در مصاحبه ای با 60 Minutes که یکشنبه پخش شد، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت بر اهمیت این که شرکت ها در ساخت و انتشار ابزارهای هوش مصنوعی «مسئولیت پذیر باشند» تاکید کرد.

به گفته او، برای گوگل، این به معنای دادن زمان برای “بازخورد کاربران” و اطمینان از اینکه شرکت “قبل از ساخت و استقرار مدل‌های توانمندتر می‌تواند لایه‌های امنیتی قوی‌تری ایجاد کند.”

او همچنین اعتقاد خود را ابراز کرد که این ابزارهای هوش مصنوعی در نهایت تأثیر گسترده ای بر مشاغل، حرفه ها و جامعه خواهند داشت.

او گفت: «این روی هر محصول در هر شرکتی تأثیر می‌گذارد و بنابراین فکر می‌کنم این یک فناوری بسیار بسیار عمیق است». بنابراین ما هنوز در روزهای اولیه هستیم.

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

پاربرگ سایت

تماس با ما