تلاش عجیب ناصرالدین شاه برای شروع دعوا بین زن و شوهر

فرادید نوشت: ناصرالدین شاه علاقه زیادی به نوشتن یادداشت های روزانه خود داشت و حتی در سفرهای دور و دراز خود نیز از این کار دست برنداشت. او یادداشت های خود را “روزنامه” نامید. این روزنامه ها جزئیات بسیار جالب و خواندنی از فعالیت ها و موقعیت های روزمره شاه و درباریان در اختیار ما قرار می دهند.

در اینجا می توانید گزیده ای از دفتر خاطرات وی در تاریخ 6 ژوئیه 1268 (شوال 1306) درباره اقامت شاه در بلژیک و بازدید او از اسپا را بخوانید:

امروز صبح بیدار شدیم خیلی بی حوصله بودیم هوای فرنگستان بد و مرطوب و اغلب ابری است مخصوصا تفرجگاه با هوای کلاردشت و کجور خیلی خفه کننده است آدم دلتنگی می کند. . . بعد از شام، پسر بچه ای از ورشو گفت که پیانو را خوب می نواخت، در نمایشگاه پاریس آمده بود و پیش ما آمد، او هفت ساله بود، بسیار شیطون و باهوش، اما پیانو را خیلی خوب می زد. چیز عجیبی بود . . مادرش گفت که او یک اعجوبه پیانو است. . . تا روی تخت بسته می شود. . . یک مدال هم به او دادیم، خوشحال شد و اجازه خواست که خودش را پیانیست ما بنامد. . . نام او رائول کوزالسکی بود. . .

لذت ناصرالدین شاه از دیدن کازینو برای اولین بار. واقعا جای عجیبی است، همه چیز اینجاست…

یک کالسکه برای ما آماده کردند تا قدم بزنیم. . . از شهر که دور شدیم کم کم عمارت های بسیار زیبا و کوچک پیدا شد. . . در یکی از ویلاها ماندیم، سرایدار پیرزنی کثیف بود و اتاق ها را به ما نشان دادند. . . به پیرزن گفتیم شوهرش زن می گیرد یا نه؟ [. . .]بازی کن چیکار میکنی گفت پدرش را بیرون میارم سرش را میشکنم از مرد پرسیدیم راستش را بگو [. . .]گفتم الان می کنم، به زن گفتیم اعتراف کن، سرش را بشکن، به شوخی گفت، خلاصه نزدیک بود با آنها دعوا کنیم، خنده دار بود، به آنها امپراتور دادیم. . .

آمدیم یک جایی آب معدنی داشت، جای خوبی درست کردند، چایخانه است، رستوران است، از چاه آب می کشند و به مردم می دهند، رفتیم ببینیم آب چطور است، یک لیوان آوردند. آب، اولی بدبو بود، دومی آنقدر بد بود که نمی‌توانی چیزی بخوری، از این آب می‌نوشند، دور چاه میز و صندلی و گل گذاشته‌اند، انگار حوض کوثر است. مردم بیایند و این آب بدبو را بنوشند. . .

رانندگی کردیم و مسیر طولانی را طی کردیم و از جنگل های زیبا گذشتیم و به ویلایی بزرگ و زیبا با پارک و باغ زیبا و عمارت زیبا رسیدیم، سبک ویلا نفیس و شیک و شرایط زندگی فراوان بود. رشک برانگیز . .

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.