چگونه موهای قرمز بر باند فرود آمدند

در فوریه گذشته، در نمایشگاه پاییز 2023 Rodarte، مدلین ویتلی مدل با یک لباس مجلسی پشمالو و براق و رنگرزی تازه در باند فرودگاه چرخید. موهایش که گشاد و وسط باز شده بود، درخشش شرابی مایل به بنفش داشت که یک لیوان پینو نوآر با نور پس‌زمینه را به ذهن می‌آورد. اما ویتلی این رنگ را با عباراتی کمتر عاشقانه توصیف کرد: “خون خشک”.

هر چه اسمش را انتخاب کنید، موهای قرمز – هم در سایه‌های غیرانسانی مانند پنی براق و ماشین آتش نشانی، و هم در رنگ‌هایی مانند نارنجی هویجی و بلوند توت‌فرنگی – زیبایی مشخصی در این فصل بود. در راهپیمایی باربری در لندن، تون لوباخ، رقصنده باله هلندی، با یک آب نبات نئونی سیب ظاهر شد. برای نمایش گوچی در میلان، بن گرگوری آرایشگر مو مدل جولیا بلیاکووا مدل پیکسی بلوند طبیعی را به یک کارمین کاملا غیر طبیعی تبدیل کرد. در Chanel در پاریس، مخاطبان با امواج گارنت Seoyeon Lee و مارپیچ‌های زنجبیلی Adwoa Aboah مورد استقبال قرار گرفتند. و در نمایشگاه ویکتوریا بکهام، این روند از پوست سر فراتر رفت: اکستنشن های مسی برای هر دو بافتنی و کفش های پاشنه بلند به حاشیه تبدیل شدند. (بکام به هنرمند برزیلی سولانژ پسوا به عنوان منبع الهام خود اشاره کرد.)

راشل گیبسون مستقر در لندن، که حساب اینستاگرام @thehairhistorian او در طول اعصار، نشان‌دهنده محبوبیت‌های محبوبش است، می‌گوید: «موهای قرمز توجه شما را جلب می‌کند. او با اشاره به نقاش دوره رنسانس که به خاطر به تصویر کشیدن زنان با قفل های آتشین قهوه ای شهرت داشت، توضیح می دهد: «این در دوران الیزابت و در ایتالیا پس از تیتان مطلوب بود، اما در غیر این صورت به دلیل کمیاب بودن، تا حد زیادی به عنوان یک فرد خارجی دیده می شود» – تخمین زده می شود. کمتر از 2 درصد از جمعیت جهان را مو قرمزهای طبیعی تشکیل می دهند – “و مفاهیم منفی تاریخی.” (نگاه کنید به: یهودا، مریم مجدلیه و فهرستی طولانی از خون آشام ها و سایر شرورهای ادبی.)

به نظر گیبسون، «موه قرمز نهایی» مدل کارن السون بود. او می‌گوید: «ظاهر دهه‌ی 90 او به‌خاطر ایجاد ظاهری ماورایی و کمی بیگانه بود. و السون تنها سوپرمدلی نبود که به سرخوشی معروف بود. گیبسون می‌گوید: «لیندا اوانجلیستا هر سبکی را زیر نور خورشید تجربه کرد، اما محصول مس درخشان او به یاد ماندنی‌ترین کارنامه او باقی مانده است.

به گفته الکس براونسل، یکی از بنیانگذاران بلیچ لندن، یک برند آرایشگاهی زنجیره‌ای و رنگ موی خانگی، نوستالژی روزهایی که السون و اوانجلیستا بر کت واک حکومت می‌کردند – به اصطلاح شوق فعلی Y2K – چیزی است که دنیای مد را قرمز می‌بیند. از نو. در آن زمان، تسمه های زرشکی به باند فرود سقوط نمی کردند. فیلم‌های مستقل مانند «عنصر پنجم» (1997) و «روی لولا ران» (1998) قهرمانان قدرتمند مو قرمز را به نمایش گذاشت و در خلبان درام کهن الگوی نوجوانان آن دوره “به اصطلاح زندگی من” آنجلا چیس (با بازی کلر دینز 13 ساله) کل شخصیت خود را با یک جعبه رنگ Crimson Glow تغییر می دهد. براونسل می‌گوید: «شما می‌توانید آن رنگ قرمز را از داروخانه تهیه کنید، بنابراین در هر برنامه نوجوانان، شخصیتی وجود داشت که در دهه 2000 این رنگ را داشت. “این در حال حاضر بر مد تاثیر می گذارد.”

ویتلی – که اغلب با دوقلوی همسان خود، مارگو، انتخاب می‌شود – می‌گوید که در ژانویه به دنبال تغییری «فکر اما نه خیلی شدید» از ریون به قرمز تغییر کرد. او فکر نمی‌کند که تصادفی نیست که در آن فصل بیشتر از همیشه برنامه‌های خود را رزرو کرده است. بلوند طبیعی که سال‌ها موهایش را تیره می‌کرد، می‌گوید: «رنگ قرمز خنک‌تر است». “این واقعاً شبیه “من اهمیتی نمی‌دهم” است. او می‌گوید: «من واقعاً از درون پانک هستم، و این قرمز آن را از من بیرون آورد، انگار که دوباره متولد شده‌ام».

برای دیگران، موهای قرمز به معنای تغییر شکل نیست، بلکه بازگشت به ریشه هایشان است. Aboah به عنوان چیزی که او آن را “زنجبیل مناسب” می نامد – به لطف مادر با موهای قرمز و چشم آبی او. Aboah می‌گوید: «او شخصیت قوی دارد و این چیزی است که من واقعاً آن را با رنگ قرمز مرتبط می‌دانم. خنده دار است که اکنون اینقدر مد شده است. در ذهن مدل، موهای قرمز به همان اندازه که یک ظاهر است، یک نگرش است. او می گوید: «افراد خاصی هستند که باید مو قرمز به دنیا می آمدند. “این خیلی طبیعی است که آنها چه کسی هستند.” و به گفته هالی اسمیت، آرایشگر، به همین دلیل است که قوانین معمول در مورد تطبیق رنگ مو با پوست لزوماً در اینجا اعمال نمی شود. او می‌گوید رنگ قرمز «بیشتر در مورد روح است. قرمز نارنجی کلاسیک وجود دارد یا اگر کسی گوت‌تر است، قرمز تیره سرد می‌خواهد.»

براونسل می گوید، مانند بسیاری از روندهای الهام گرفته از دوران Y2K، تنها تابو این است که شما بیش از حد تلاش می کنید. او می‌گوید: «وقتی من در حال رنگ‌آمیزی یک شوی مد یا عکس‌برداری هستم، خلاصه همیشه این است: «به نظر برسد که خودشان این کار را انجام داده‌اند». هر خط یک کیت سفید کننده، رنگ آمیزی و رنگ آمیزی با قیمت کمتر از 40 دلار ارائه می دهد. او خاطرنشان می کند: “سالن ما در لس آنجلس برای آن 700 دلار از شما دریافت می کند.” یک گزینه ترکیبی نیز وجود دارد: یک قرار سفید کننده حرفه ای رزرو کنید و سپس کمی رنگ نیمه دائمی خود را انجام دهید، مانند رنگ قرمز براونسل، که به گفته او، “اکنون نمی توانیم در انبار نگه داریم.” با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی رنگ موقت نیز یک تعهد سبک زندگی است. ویتلی برای روشن نگه داشتن موهایش از شامپوی رسوب کننده رنگ روبی استفاده می کند و در نتیجه مجبور شده روی حوله های قرمز و ملحفه های مشکی سرمایه گذاری کند. او همچنین باید به رنگ صورتی در وان حمام و یقه پیراهن سفیدش عادت کند. او می‌گوید: «آماده باشید تا رنگ قرمز به همه جا برسد: زندگی‌تان، مدتان، هویتتان». “این به همه چیز خون می زند.”

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما