نخست وزیر جدید بریتانیا تراس با انتصابات غیر سفیدپوست برتر تاریخ می سازد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا روز سه شنبه کابینه ای را انتخاب کرد که برای اولین بار، یک مرد سفیدپوست یکی از چهار پست وزارتی مهم کشور را در اختیار نخواهد داشت.

تراس کواسی کوارتنگ را – که والدینش در دهه 1960 از غنا آمده بودند – به عنوان اولین وزیر دارایی سیاه پوست بریتانیا منصوب کرد در حالی که جیمز کلورلی اولین وزیر خارجه سیاه پوست است.

هوشمندانه، که مادرش اهل سیرالئون است و پدرش سفیدپوست است، در گذشته در مورد آزار و اذیت شدن به عنوان یک کودک مختلط صحبت کرده و گفته است که حزب باید برای جذب رای دهندگان سیاهپوست بیشتر تلاش کند.

سوئلا براورمن، که والدینش شش دهه پیش از کنیا و موریس به بریتانیا آمدند، جانشین پریتی پاتل به عنوان دومین وزیر کشور اقلیت قومی یا وزیر کشور می شود، جایی که او مسئول پلیس و مهاجرت خواهد بود.

تنوع رو به رشد تا حدی به لطف فشارهای حزب محافظه کار در سال های اخیر برای ارائه مجموعه ای متنوع تر از نامزدهای پارلمان است.

دولت های بریتانیا تا چند دهه پیش عمدتاً از مردان سفیدپوست تشکیل شده بودند. زمانی که پل بواتنگ به عنوان وزیر خزانه داری منصوب شد، تا سال 2002 طول کشید تا بریتانیا اولین وزیر کابینه اقلیت قومی خود را منصوب کند.

ریشی سوناک، که والدینش از هند آمده بودند، سلف کوارتنگ در شغل مالی و نائب قهرمان تراس در زمینه رهبری بود.

ساندر کاتوالا، مدیر اتاق فکر آینده بریتانیا که بر مهاجرت و هویت تمرکز دارد، گفت: “سیاست سرعت را تعیین کرده است. ما اکنون با آن به عنوان یک تنوع طبیعی رفتار می کنیم.” سرعت تغییر فوق‌العاده است».

با این حال، رده های بالای بازرگانی، قوه قضاییه، خدمات کشوری و ارتش هنوز هم عمدتا سفیدپوست هستند.

و علیرغم کمپین تنوع طلبی حزب، تنها یک چهارم نمایندگان محافظه کار پارلمان زن و 6 درصد از پیشینه های اقلیت هستند.

سابقه

با این وجود، محافظه‌کاران بهترین سابقه اولین‌های سیاسی را در میان احزاب سیاسی اصلی دارند، از جمله انتصاب اولین نخست‌وزیر یهودی در بنجامین دیزرائیلی در سال 1868.

این در حالی است که رای دهندگان اقلیت قومی به احتمال زیاد از حزب مخالف کارگر حمایت می کنند و حزب حاکم با اتهامات نژادپرستی، زن ستیزی و اسلام هراسی مواجه شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر سابق، در سال 2019 به دلیل توصیف زنان مسلمانی که برقع پوشیده اند شبیه صندوق های نامه هستند، عذرخواهی کرد.

محافظه کاران هر سه نخست وزیر زن بریتانیا، مارگارت تاچر، ترزا می و اکنون تراس را انتخاب کرده اند.

اولین قانونگذار آسیایی الاصل، مانچرجی بوناگری در سال 1895 نیز از محافظه کاران آمد.

جانسون زمانی که در سال 2019 به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، جوان ترین و متنوع ترین کابینه تاریخ را از نظر قومی تشکیل داد. سه وزیر دارایی او شامل دو مرد آسیای جنوبی و یکی با پیشینه کرد بود.

این تغییرات به دنبال تلاش چندین ساله دیوید کامرون، رهبر سابق و نخست وزیر پیشین انجام شد.

هنگامی که او در سال 2005 قدرت را به دست گرفت، این حزب از 196 نماینده اقلیت قومی تنها دو نماینده پارلمان داشت و او تصمیم گرفت تا اطمینان حاصل کند که حزبش بیشتر شبیه بریتانیای مدرنی است که امیدوار بود رهبری آن را رهبری کند.

سال بعد، کامرون فهرست اولویت‌بندی از نامزدهای زن و اقلیت را معرفی کرد که بسیاری از آنها برای کرسی‌های امن در مجلس عوام انتخاب شدند. تراس یکی از ذینفعان این فشار بود.

جیمز آربوتنات، یکی از اعضای هیئت مدیره حزب، گفت: «یک بخش کلیدی در تضمین قدرت و انعطاف‌پذیری هر گروه، از جمله یک حزب سیاسی، پرهیز از تفکر و عمل همه به یک شکل است – اجتناب از تفکر گروهی. کمیته نامزدها زمانی که کامرون تغییرات را معرفی کرد.

اما کوارتنگ اهمیت قومیت خود را کم اهمیت جلوه داده است. او گفته است که با وجود اینکه در دهه هشتاد توهین‌های نژادپرستانه را تجربه کرده است، اما خود را نماد هیچ کس دیگری غیر از رای دهندگانش در اسپلتورن، که هم مرز با حومه جنوب غربی لندن است، نمی‌بیند.

او پس از انتصاب به عنوان اولین وزیر محافظه‌کار سیاه پوست گفت: «در واقع فکر می‌کنم که این مسئله چندان مهمی نیست. “فکر می‌کنم وقتی به این نکته اشاره کردید، فکر نمی‌کنم این موضوع آنقدر مطرح شود.”

(رویترز)

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما