دبیرکل سازمان ملل متحد در میان “قتل عام آب و هوا” در پاکستان “بلندی” از استقامت و قهرمانی انسانی را می بیند |

دبیرکل سازمان ملل قبل از پرواز بر فراز برخی از مناطق آسیب دیده در مسیر بلوچستان، در استان سند فرود آمد و در آنجا با ساکنان محلی که برخی از آنها مستقیماً تحت تأثیر سیل قرار گرفتند ملاقات کرد. بسیاری از آنها عزیزان، خانه‌ها و هر چیزی را که داشتند، در میان بارش‌های تقریباً مداوم موسمی، سیل ناگهانی، و رانش زمین ناشی از باران که از اواسط ژوئن کشور را تحت تأثیر قرار داده بود، از دست داده بودند.

بیش از 1300 نفر جان خود را از دست داده اندو طبق گزارش سازمان ملل، ده ها میلیون نفر اکنون بی خانمان هستند، یک سوم این کشور پهناور زیر آب رفته و دام ها و محصولات زراعی از بین رفته اند. علاوه بر این، آموزش و یادگیری برای 3.5 میلیون کودک، از جمله در حداقل 61 مدرسه پناهندگان، قطع شده است.

“قتل عام آب و هوا”

من فجایع انسانی زیادی در جهان دیده‌ام، اما هرگز کشتار آب و هوایی در این مقیاس ندیده‌ام. من به سادگی هیچ کلمه ای برای توصیف آنچه امروز دیده ام ندارم: منطقه ای سیل زده که سه برابر مساحت کشور خودم، پرتغال است. گوترش در پایان بازدیدهای میدانی خود به خبرنگاران گفت.

در حالی که او بود تحت تأثیر “اعماق غیرقابل اندازه گیری رنج بشر” او شاهد بود، او تاکید کرد که او همچنین “بلندی از استقامت و قهرمانی انسانی – از کارکنان اورژانس گرفته تا مردم عادی که به همسایگان خود کمک می کنند” را دیده است.

اوایل صبح شنبه آقای گوترش با هواپیما از اسلام آباد به سوکور در سند سفر کرد و شهباز شریف نخست وزیر و بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه را همراهی کردند. سفر وی عصر شنبه در کراچی پایان یافت و در آنجا کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه در فرودگاه برگزار کرد.

هنگام صحبت در آسفالت، یک محموله کمک تازه وارد شده از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) که برای کمک به جوامع آسیب دیده حرکت می کند، در کنار آنها قرار گرفت.

دبیرکل از تلاش‌های گسترده مقامات پاکستانی – غیرنظامی و نظامی، ملی و منطقه‌ای – قدردانی کرد.

وی افزود: همچنین می‌خواهم از جامعه مدنی، سازمان‌های بشردوستانه و همکارانم در سازمان ملل که هجوم آورده‌اند تشکر کنم. همچنین می‌خواهم از همه آن اهداکنندگانی که در این ساعت وحشتناک شروع به حمایت از پاکستان کرده‌اند، سود ببرم.»

نیازها بسیار زیاد استو به همین دلیل است که “من خواهان حمایت مالی گسترده و فوری از پاکستان هستم. و این فقط بحث همبستگی یا سخاوت نیست. بحث عدالت است.

زرداری وزیر امور خارجه ضمن تشکر از دبیرکل، گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد به «پاکستان در زمان سختی ما سفر کرده و از نزدیک شاهد ویرانی‌های فاجعه‌بار باران‌های موسمی است که ماه‌ها با آن مواجه بودیم».

وی تاکید کرد که نه تنها این بحران ساخته پاکستان نیست، بلکه پاسخ به این بحران نیز باید پاسخی جهانی باشد

آواره و بی بضاعت

صحنه های زمین های غوطه ور به وضوح قابل مشاهده بود، زیرا هواپیمای حامل سازمان ملل و مقامات پاکستانی بر فراز مناطق جنوبی کشور پرواز می کرد. خسارت سیل و آب های زیاد تا جایی که چشم کار می کرد کشیده شد.

دبیرکل علاوه بر اینکه از نزدیک شاهد خسارات بود، با مقامات محلی و ساکنانی که اکنون بی خانمان هستند، و همچنین با امدادگران اولیه و مردم محلی “ایثارگر” که در هنگام بالا آمدن سیل به کمک شتافتند، ملاقات کرد.

در فرودگاه سوکور، وزیر ارشد مراد علی شاه تصویری وحشتناک از ابعاد فاجعه در استان سند ترسیم کرد. او گفت: «به معنای واقعی کلمه تمام مناطق روستایی در دو طرف رودخانه سند تحت تأثیر قرار گرفته اند. ما می دانیم که تقریباً 600 نفر جان خود را از دست داده اند، کمتر از 10000 نفر مجروح شده اند و تخمین زده می شود که 12 میلیون نفر آسیب دیده اند.

وی افزود که تمرکز تجهیزات امدادی است، به عنوان مثال تهیه چادر برای سرپناه و همچنین پشه بند برای کمک به آوارگان.

منطقه سوکور به شدت تحت تاثیر سیل سال های 2010 و 2011 قرار گرفت و دوباره در سال 2022 یکی از مناطقی بود که بیشترین آسیب را دید.

به نوبه خود، آقای گوترش گفت که به وضوح تلفات جانی و ویرانی و تلفات مالی و معیشتی رخ داده است، اما او به این مقام پاکستانی گفت: “با گوش دادن به شما، می بینم که هیچ امیدی وجود ندارد.”

با این حال، برای تحقق این امید، دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که جامعه بین‌الملل باید، از جمله، «جنونی را که ما با طبیعت رفتار می‌کنیم، متوقف کند… اکنون زمان کاهش انتشار است. این امر در بحث در قاهره ضروری خواهد بود [COP27]”

از فرودگاه سوکور در سند تا ایستگاه بعدی اوستا محمد در بلوچستان، صحنه های ویرانی به همان اندازه زنده بود. سفر تقریباً 25 دقیقه ای بین دو منطقه با هلیکوپتر دلخراش بود: تقریباً هیچ نشانه ای از زندگی در مناطقی که زمانی صدها هزار نفر در آن زندگی می کردند و اکنون به سادگی بی خانمان هستند وجود نداشت.

در اوستا محمد، دبیر کل، نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان، روایت های دلخراش را از آوارگان شنیدند. یکی از آنها مردی بود که همه چیزش را در سیل از دست داد، او در حومه شهر زندگی می کرد و یک بز داشت.

مقامات ارشد همچنین با زنی ملاقات کردند که در مورد مشکلات سلامتی خود صحبت کرد و دیگری که پسر پروین را به دنیا آورده بود که در تخت خود در چادر دراز کشیده بود. او به عنوان آقای لبخند زد. گوترش نوزاد را در آغوش گرفت و وضعیت او را جویا شد.

دمای هوا در این بخش از پاکستان نزدیک به 100 درجه (38 درجه سانتیگراد) است. گرما می تواند غیر قابل تحمل باشد، اما ساکنان چاره ای ندارند. هواداران در چادرها نصب شده اند و در چادر اختصاص داده شده توسط یونیسف، بچه های کوچک آموزش می بینند. مقامات بلندپایه سازمان ملل و دولت با دقت به این افراد آسیب دیده، داستان ها و امیدهای آنها گوش دادند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل آنتونیو گوترش و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، پس از سیل ویرانگر این کشور، با آوارگان اوستا محمد در استان بلوچستان دیدار کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل آنتونیو گوترش و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، پس از سیل ویرانگر این کشور، با آوارگان اوستا محمد در استان بلوچستان دیدار کردند.

“من اینجا هستم تا به مردمم خدمت کنم”: اولین پاسخ دهنده

ایستگاه بعدی موهنجو دارو بود، منطقه دیگری که تحت تاثیر سیل قرار گرفت. دبیرکل و مقامات دولتی با آوارگان دیدار کردند. در مسیر یک شهرک شلوغ، چادرهایی را می‌توان دید که روی خاکریزها برپا شده بودند، زیرا مردم ناامید سعی می‌کردند از خطر افزایش آب جلوگیری کنند.

آقای. گوترش با خانواده ها و زنانی که به او می گفتند همه چیز را از دست داده اند تعامل داشت. پیام او به آنها این بود:من اینجا هستم تا از تمام جهان بخواهم که حمایت گسترده ای از پاکستان داشته باشند

دبیرکل و زرداری وزیر امور خارجه همچنین از یک بیمارستان مجاور بازدید کردند و در آنجا با اولین امدادگران و پرستاران و کارکنان زن بهداشت و همچنین شهروندانی که برای کمک به جوامع آسیب دیده شتافته بودند دیدار کردند.

دکتر. سمیرا عباسی، پزشک صحرایی، از زمان شروع سیل به بیمارستان آمده بود و به عنوان مادر سه فرزند، ابراز تاسف کرد که شرایط برای او چالش برانگیز است. اما او افزود: «من برای خدمت به مردمم به اینجا آمده ام. این اشتیاق من است.»

بانوی کارمند بهداشت (LHW) آمنه خاتون که خانه اش در اثر بارندگی فروریخت، از آن زمان تا کنون دست به دست می دهد. او به UN News گفت که آب زیادی وجود دارد، اما او به زنان باردار کمک می کند و تغذیه و سایر درمان ها را ارائه می دهد. هیچ ارتباط جاده ای وجود نداشت، ما از قایق های محلی برای تخلیه مردم استفاده می کردیم.»

آقای. محمد شیفا آریجو، دبیر شورای اتحادیه، انور ادب، لارکانو، جان خود را به خطر انداخته بود و حدود 300 نفر را از محله های فقیر نشینی که در مسیر سیل قرار داشتند نجات داده بود و متعاقباً به انتقال آنها به دانشگاه مهندسی Quaid Awam کمک کرد. همچنین مسئولیت رساندن مواد غذایی روزانه به صدها نفر از مردم آسیب دیده از سیل به او سپرده شده بود.

به نوبه خود، آقای گوترش گفت در حالی که در جریان بازدید از مراکز مختلف در اسلام آباد، سوکور و بلوچستان توضیحات عالی شنیده است، شهادت اولین پاسخ دهندگان شاید حتی مهمتر باشد.

«این در مورد اعداد نیست، درباره مردم است، درباره کشاورزانی است که محصولات خود را از دست داده‌اند، درباره کسانی که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند، درباره کسانی که خانه‌های خود را ویران کرده‌اند، درباره کسانی که دام‌های خود را از دست داده‌اند، درباره کسانی که از دست داده‌اند. پولی برای پرداخت وام هایی که آنها بسته اند تا بتوانند کاشت کنند، وجود ندارد.

موهنجو-دارو

ویرانه‌های باستان‌شناسی در موهنجو-دارو به هزاره سوم قبل از میلاد برمی‌گردد و به گفته یونسکو نشان‌دهنده بهترین سکونتگاه شهری در جنوب آسیا است.

ویرانه‌های باستان‌شناسی در موهنجو-دارو به هزاره سوم قبل از میلاد برمی‌گردد و به گفته یونسکو نشان‌دهنده بهترین سکونتگاه شهری در جنوب آسیا است.

در فاصله کوتاهی از بیمارستان، دبیر کل از موهنجو دارو، یک سایت میراث جهانی یونسکو که تحت تاثیر سیل قرار گرفته است، بازدید کرد.

ویرانه‌های باستان‌شناسی در موهنجو-دارو به هزاره سوم قبل از میلاد برمی‌گردد و به گفته یونسکو نشان‌دهنده بهترین سکونتگاه شهری در جنوب آسیا است. ویرانه‌ها در ساحل راست رودخانه سند، در 510 کیلومتری شمال شرقی کراچی و 28 کیلومتری شهر لارکانا در ناحیه لارکانا، استان سند واقع شده‌اند.

رئیس سازمان ملل متحد با پوشیدن یک پوشش سنتی “اجرک” که در استان سند مورد استفاده قرار می گیرد، از منطقه باستانی بازدید کرد که در محل حادثه به او هدیه داده شد.

امکانات واکنش بشردوستانه

برنامه جهانی غذا (WFP) تسهیلات واکنش بشردوستانه (HRF) شبکه ای از انبارها در مکان های استراتژیک در سراسر پاکستان است که به درخواست دولت پاکستان ایجاد شده است. این کشور دارای هشت HRF است که با هدف تمرکززدایی حمایت و واکنش امدادی در سراسر استان ها انجام می شود. HRF در Sukkur در سال 2016 تکمیل شد. مساحت آن 10 هکتار و ظرفیت 3200 متر است.

هماهنگ کننده مقیم، جولین هارنیس، به UN News گفت که HRF در طول این فاجعه ضروری بود: “بدون انبارها و ذخایر موجود در آنجا، مردم ماه ها بعد کمک دریافت می کردند.”

وی افزود که مقیاس فاجعه بسیار بزرگ است، اما به نظر او، برای آینده، «ما باید به این فکر کنیم که چگونه با اولین پاسخ دهندگان بهتر کار کنیم، چگونه با دولت های محلی، انجمن ها، جامعه مدنی بهتر کار کنیم. این یک بخش است… بنابراین، ما باید در حال ساخت مدل های مختلف برای آینده باشیم.»

سیل در استان بلوچستان پاکستان آب گرفت.

سیل در استان بلوچستان پاکستان آب گرفت.

پاکستان بهای اقدامات دیگران را می پردازد

در کراچی، آقای گوترش گفت که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی، طوفان‌ها و فجایع را در پاکستان، و همچنین در چاد، شاخ آفریقا با خشکسالی وحشتناک و خطر قحطی و فراتر از آن ایجاد می‌کند.

همه این کشورها مشکلی ایجاد نکردند – اما بهای آن را می پردازند.

او افزود که این رویدادهای شدید آب و هوایی اثر انگشت فعالیت های انسانی را در سراسر خود دارند – به ویژه، سوزاندن سوخت های فسیلی که سیاره ما را گرم می کند.

وی یادآور شد که کشورهای گروه 20 مسئول 80 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای امروزی هستند – یک درصد، 80 درصد – و اقتصادهای توسعه یافته مسئول اکثریت قریب به اتفاق گازهای گلخانه ای در طول تاریخ هستند.

امروز پاکستان است. فردا، هر کجا که زندگی می کنید، می تواند کشور شما باشد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، این یک بحران جهانی است… این یک بحران جهانی است

در اینجا از پاکستان، می‌خواهم یک نکته واضح را تقویت کنم: کشورهای ثروتمندتر از نظر اخلاقی مسئول کمک به کشورهای در حال توسعه هستند مانند پاکستان برای بهبودی از فجایع مانند این، و سازگاری، برای ایجاد انعطاف پذیری در برابر اثرات آب و هوایی که متأسفانه در آینده تکرار خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد که پاکستان بهای چیزی را می پردازد که توسط دیگران ایجاد شده است.

«امروز، پاکستان است. فردا، می تواند کشور شما باشد، در هر کجا که زندگی می کنید» و او اضافه کرد که همه کشورها – با پیشتاز G20 – باید اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود را هر سال افزایش دهند، تا زمانی که محدودیت دمای 1.5 درجه سانتیگراد در جهان تضمین شود. با این خطر که آن را به طور غیرقابل برگشتی غیرممکن کند.»

افرادی که در شرایط آسیب پذیری آب و هوایی بالا از جمله در جنوب آسیا زندگی می کنند، 15 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از تأثیرات آب و هوایی هستند. تقریباً نیمی از بشریت اکنون در این دسته قرار دارند، اکثریت قاطع در جهان در حال توسعه.

از آنجایی که پاکستان در حال غرق شدن است، در حالی که قحطی شاخ آفریقا را فرا گرفته است، کشورهای ثروتمند باید تامین مالی سازگاری را افزایش دهند.

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما