اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری هنوز هم نیش کووید-19 را احساس می‌کند

این گزارش نشان می‌دهد که خطرات دوره طولانی رشد پایین، در میان تورم سرسختانه، افزایش نرخ‌های بهره، و افزایش نااطمینانی‌ها، علاوه بر بدتر شدن تأثیر تغییرات آب و هوایی، پابرجاست.

توسعه چالش برانگیز

لی جونهوا، معاون دبیرکل در وزارت امور اقتصادی و اجتماعی (DESA) گفت: چشم انداز فعلی اقتصاد جهانی چالشی فوری برای تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs) است.

«جامعه جهانی باید فوری کمبودهای فزاینده را برطرف کنید منابع مالی بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تقویت ظرفیت های آنها برای سرمایه گذاری اساسی در توسعه پایدار و کمک به آنها برای تبدیل اقتصاد خود به دستیابی به رشد بلندمدت فراگیر و پایداراو گفت.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر پیش بینی می شود که اقتصاد جهان رشد کند 2.3 درصد در سال 2023 و 2.5 درصد در سال 2024بر اساس این گزارش که توسط DESA تهیه شده است، رشد اندکی در پیش بینی رشد جهانی برای سال 2023 مشاهده می شود.

تاثیر منطقه ای

در ایالات متحده، هزینه‌های انعطاف‌پذیر خانوارها باعث شده است که پیش‌بینی رشد به 1.1 درصد در سال 2023 بازنگری شود.

پیش‌بینی می‌شود که با توجه به قیمت‌های پایین‌تر گاز و هزینه‌های قوی مصرف‌کننده، اقتصاد اتحادیه اروپا 0.9 درصد رشد کند. در نتیجه لغو محدودیت های مرتبط با کووید-19، رشد چین در سال 2023 اکنون 5.3 درصد پیش بینی می شود.

تصویر غم انگیز باقی می ماند

با وجود این افزایش، نرخ رشد هنوز بسیار کمتر از میانگین نرخ رشد در دو دهه قبل از همه گیری، یعنی 3.1 درصد است.

برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه، چشم انداز رشد در بحبوحه بدتر شده است تشدید شرایط اعتباری و افزایش هزینه های تامین مالی خارجی. در آفریقا و آمریکای لاتین و دریای کارائیب، پیش‌بینی می‌شود که سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال جاری فقط اندکی افزایش یابد و روند بلندمدت را تقویت کند. رکود عملکرد اقتصادی.

پیش بینی می شود کشورهای کمتر توسعه یافته در سال 2023 با 4.1 درصد و در سال 2024 به 5.2 درصد رشد کنند که بسیار کمتر از هدف رشد هفت درصدی تعیین شده در دستور کار توسعه پایدار 2030 است.

تجارت جهانی همچنان تحت فشار است به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی، تضعیف تقاضای جهانی و سیاست های پولی و مالی سخت تر. پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت جهانی کالا و خدمات در سال 2023 به میزان 2.3 درصد رشد کند که بسیار کمتر از روند پیش از همه‌گیری است.

تخم مرغ در حال فروش در بازار مواد غذایی در مدلین، کلمبیا.

تخم مرغ در حال فروش در بازار مواد غذایی در مدلین، کلمبیا.

تورم سرسختانه بالا

تورم در بسیاری از کشورها سرسختانه بالا ماند، حتی با وجود کاهش چشمگیر قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی و انرژی در سال گذشته. میانگین تورم جهانی 5.2 درصد پیش بینی شده است در سال 2023، از بالاترین سطح دو دهه 7.5 درصدی در سال 2022 کاهش یافته است.

در حالی که انتظار می رود فشارهای افزایشی قیمت به آرامی کاهش یابد، تورم در بسیاری از کشورها بسیار بالاتر از اهداف بانک های مرکزی باقی خواهد ماند. در میان اختلالات عرضه محلی، هزینه های بالای واردات و ناقص بودن بازار، تورم مواد غذایی داخلی هنوز در بیشتر کشورهای در حال توسعه بالا است. به طور نامتناسبی بر فقرا تأثیر می گذاردبه خصوص زنان و کودکان.

خطرات برای کشورهای در حال توسعه

انقباض سریع شرایط مالی جهانی خطرات عمده ای را برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار ایجاد می کند. افزایش نرخ بهرههمراه با تغییر در اقتصادهای توسعه یافته از تسهیل کمی به انقباض کمی، آسیب پذیری بدهی ها را تشدید کرده و گزینه های مخارج عمومی را محدودتر کرده است.

چالش‌های سیاست کنونی نیاز دارند همکاری سیاست فرامرزی قوی تر و اقدامات جهانی هماهنگ برای جلوگیری از گرفتار شدن بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه در چرخه معیوب رشد پایین و بدهی بالا.

زنی در باغی از بازار که در زمینی که قبلاً تخریب شده بود در اوالام، نیجر، سبزیجات را آبیاری می کند.  این باغ بین پناهندگان، آوارگان داخلی و مردم محلی مشترک است.

زنی در باغی از بازار که در زمینی که قبلاً تخریب شده بود در اوالام، نیجر، سبزیجات را آبیاری می کند. این باغ بین پناهندگان، آوارگان داخلی و مردم محلی مشترک است.

دستاوردهای نیروی کار

بازارهای کار در ایالات متحده، اروپا و سایر اقتصادهای توسعه یافته همچنان انعطاف پذیری قابل توجهی از خود نشان می دهند و به پایداری کمک می کنند. مخارج قوی خانوار. در میان کمبود گسترده کارگر و نرخ پایین بیکاری، افزایش دستمزدها افزایش یافته است.

نرخ اشتغال در بسیاری از اقتصادهای توسعه‌یافته با کاهش شکاف جنسیتی از زمان همه‌گیری در سطوح بالایی قرار دارد.

استثنایی بازارهای کار قوی با این حال، مهار تورم را برای بانک‌های مرکزی سخت‌تر می‌کنند. فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک های مرکزی سایر کشورهای توسعه یافته به این کار ادامه داده اند افزایش نرخ بهره در سال 2023، اما با سرعت کمتری نسبت به سال گذشته، که تهاجمی ترین انقباض پولی در دهه های اخیر را شاهد بودیم.

آشفتگی بخش بانکی در ایالات متحده و اروپا افزایش یافته است عدم قطعیت ها و چالش های جدید برای سیاست پولی

اگرچه اقدامات سریع و قاطع توسط تنظیم کننده ها به مهار خطرات ثبات مالی کمک کرد، آسیب پذیری در معماری مالی جهانی و اقدامات اتخاذ شده برای مهار آنها احتمالاً باعث کاهش اعتبار و رشد سرمایه گذاری در آینده خواهد شد.

کارگران مغازه در یک نانوایی در کنستانتین، الجزایر در طول همه گیری کووید-19، نان می فروشند.

عکس ILO/Yacine Imadalou

کارگران مغازه در یک نانوایی در کنستانتین، الجزایر در طول همه گیری کووید-19، نان می فروشند.

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

Digital currencyHome Appliancesdigital currency channeldigital currency tutorialPurchase guideاخبار جدیددانشگاهخبرThe price of the chandelierbuying from shop
تماس با ما